fredag 30 december 2011

Besök hos ögonläkaren

Idag var Pär med barnen hos dr N på Ögonmottagningen, Drottning Silvias Barn- och Ögonsjukhus för kontroll av Alexanders ögon, framför allt det opererade. Det konstaterades redan vid återbesöket efter Alexanders operation på St Eriks Ögonsjukhus i Stockholm, att han hade fått efterstarr som komplikation efter operation. Dock inte så farligt, så man avvaktade. Han opererades i maj-10, och nu i december 2011 har efterstarren blivit så illa att vi får lov att göra en re-operation av ögat. In med en ny lins, antar jag. Jag var inte med, så jag vet inte.

Det är ju också samma ögonkirurg som opererat mig, och trots att jag inte var med fick Pär lite information om mitt läge och om varför operationen dröjer, vilket bara var jätteskönt. Det är dr N som håller lite på nästa operation då han vill se hur min nya lins lägger sig innan de tar nästa öga, för att kunna se så att jag får den allra bästa synen jag kan få.

Jag rekommenderar verkligen denna doktor till ALLA som har Marfans Syndrom eller som har barn som har det. Eller alla som har problem med sina ögon eller har barn som har det, förresten. Främst är han barnläkare men ibland har man tur, som jag. Jag kan inte låta bli att tro att det var något som ville att han av en slump skulle vara på mottagningen den där dagen då den inte lika sympatiska ögonkirurg som först skulle operera mig, ville ha ett andra utlåtande. Det tackar jag för. Undrar vart jag hade varit annars? Med den första operationen skulle jag behöva operera om mig vart 15e år ca, hur det blir nu vet jag visserligen inte, men jag hoppas ju att det inte ska behöva bli så. Men blir det så, så är det ändå värt det. Det är ju som natt och dag före och efter operationen rent synmässigt, och jag hoppas att det kommer bli ännu bättre efter nästa operation. Den operationen blir troligtvis i april. När Alexander ska opereras vet vi inte, men troligtvis snart. Dr N skickade en påskyndande akutremiss till fysiologiska kliniken för en koll av Alexanders hjärta så de har färska data på hur det ser ut innan de sätter igång och opererar. Säga vad man vill om sjukvården, och som sjuksköterska vet jag att den är långt ifrån perfekt och ibland skamligt dålig, men ibland har man tur, och med sjukvården här i Göteborg kan jag än så länge verkligen inte klaga.

Om ni är intresserade av att få kontaktuppgifter till Dr N (eller hans rätta namn och arbetsplats iallafall) så får ni gärna maila! Likaså om ni har några frågor. Jag kollar mailen nästan dagligen.

elin.sigvardsson@live.se

Till sist vill jag önska er ett GOTT  NYTT ÅR!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar